Boom Psychologie & Psychiatrie COTAPP Boom testcentrum
Cotapp Cotapp
Klik op afrekenen om deze bestelling te plaatsen in de webshop van Boom Psychologie & Psychiatrie
Afrekenen Verder winkelen
  • De afname
  • Het resultaat
  • Bestellen
  • Auteurs
  • Voor onderzoekers
  • Workshops
  • Contact

Wat maakt de COTAPP uniek?

Tijdwinst door korte afnameduur

Tijdwinst door korte afnameduur

De volledig digitale COTAPP test neemt u in ca. 35 minuten af. De COTAPP vervangt papieren tests en complexere tests. Kortom, u bespaart veel tijd met de COTAPP.

Testresultaten volledig geautomatiseerd en direct beschikbaar

Testresultaten volledig geautomatiseerd en direct beschikbaar

De COTAPP is een digitale testbatterij. U heeft alleen een laptop en internet nodig. Na afname normeert u de test met één druk op de knop in de online testomgeving en ontvangt u direct een overzichtelijke rapportage. U bespaart hiermee veel tijd omdat een handmatige integratie van resultaten niet meer nodig is. De rapportage biedt u gedetailleerde informatie en is goed te interpreteren door professionals in de ggz en het onderwijs.

Representatieve normgroep van 1032 kinderen

Representatieve normgroep van 1032 kinderen

De normen van de COTAPP zijn gebaseerd op een representatieve normgroep van 1032 Nederlandse kinderen. De normscores worden dankzij een geavanceerd algoritme op 3 dagen nauwkeurig berekend. Prestaties van een individueel kind kunnen daardoor goed worden vergeleken met die van leeftijdsgenoten.

Test is adaptief aan tempo kind (self-paced)

Test is adaptief aan tempo kind (self-paced)

Niet alle kinderen gaan op hetzelfde tempo door een test heen. Bij de COTAPP bepaalt een kind zelf hoe snel hij de taak afmaakt. De volgende trial wordt pas aangeboden wanneer een kind op de voorgaande trial gereageerd heeft. Hierdoor is de taak zelden te moeilijk of te makkelijk. De COTAPP is daardoor ook in te zetten bij kinderen met een (ver) benedengemiddelde of (ver) bovengemiddelde intelligentie. Ook kan COTAPP ingezet worden bij kinderen met een kalenderleeftijd jonger dan 6 jaar of ouder dan 12 jaar wanneer ingeschat wordt dat het niveau van cognitief functioneren overeenkomt met dat van een gemiddeld 6- tot en met 12-jarig kind.

Onmisbare aanvulling op het intelligentieonderzoek

Onmisbare aanvulling op het intelligentieonderzoek

Door de COTAPP en nieuwe intelligentietests samen te gebruiken meet u het brede spectrum aan cognitieve vaardigheden volgens het Cattell-Horn-Carroll model (CHC-model).

Lage kosten en direct aan de slag

Lage kosten en direct aan de slag

Na het lezen van de handleiding heeft u enkel een laptop en internet nodig om aan de slag te gaan. U kunt direct beginnen en betaalt alleen per afname. Wij adviseren het gebruik van geprepareerde laptops en een draadloze muis, zodat u flexibel gebruik kunt maken van de testruimte(s).

Hoe wordt de COTAPP afgenomen?

Executieve functies kunnen verklaren waarom een kind vastloopt op school

Executieve functies spelen een grote rol bij het gedrag en het leren op school en kunnen verklaren waarom kinderen vastlopen in de klas.

Zelfregulatie

Om doelgericht en zelfstandig te kunnen functioneren, moeten we controle kunnen uitoefenen op ons gedrag, gedachten en gevoelens. Als we bijvoorbeeld ons werk af willen krijgen, moeten we niet te veel denken aan wat we die middag gaan doen; we moeten blijven focussen op het werk. De zelfregulatie die we hierbij inzetten, in dit geval het sturen van onze aandacht op het werk, is het gevolg van cognitieve processen die ‘executieve functies’ worden genoemd.

Complexe menselijke vaardigheden

Executieve functies zijn essentieel voor de meest complexe menselijke
vaardigheden:

  • Snelheid van werken
  • Informatie onthouden
  • Volgehouden aandacht
  • Gedrag aanpassen aan de omstandigheden
  • Emotieregulatie
  • Impulsbeheersing

Executieve functies beïnvloeden elkaar onderling en zijn afhankelijk van
meer basale hersenprocessen.

Wat hebben executieve functies met ADHD, autisme en andere ontwikkelingsstoornissen te maken?

Kinderen met ontwikkelingsstoornissen hebben vaker dan gemiddeld moeite met specifieke cognitieve vaardigheden. Hierdoor zijn ze impulsiever, minder geconcentreerd, of hebben ze meer moeite om hun gedrag aan te passen als de opdracht of taak verandert. Kinderen met ADHD, autisme of andere ontwikkelingsstoornissen presteren daardoor vaak onder op school. Ze halen niet het schoolniveau dat ze aan zouden moeten kunnen op basis van hun intelligentieniveau.

Gerichte begeleiding met een cognitief profiel

Door het cognitief profiel van een kind nauwkeurig in kaart te brengen met de COTAPP kan gerichte begeleiding worden ingezet om de zwakkere vaardigheden te trainen of om de omgeving aan te passen aan de specifieke (leer)behoeften van het kind, thuis en op school. Daarnaast kunnen de sterke vaardigheden maximaal worden benut ter compensatie van de zwakkere ontwikkelde vaardigheden.

 

COTAPP afname bij kinderen jonger dan 6 of ouder dan 12 jaar

De COTAPP kan ook worden afgenomen bij kinderen jonger dan 6 of ouder dan 12 jaar, wanneer er een vermoeden is van een forse discrepantie tussen de kalenderleeftijd en de cognitieve ontwikkeling (mentale leeftijd). Dit vermoeden ontstaat meestal op basis van eerder afgenomen intelligentietests of vaardigheden die het kind in het dagelijks leven laat zien die niet passen bij de kalenderleeftijd. De gebruiker kiest dan een vergelijkingsleeftijd die vermoedelijk het dichtst in de buurt ligt van het vooraf geschatte leeftijdsniveau. Het is mogelijk dit proces meerdere keren te herhalen, zodat de prestatie van het kind wordt afgezet tegen verschillende normeringsleeftijden om zo de meest precieze schatting te maken van het leeftijdsniveau van de cognitieve ontwikkeling. In de COTAPP: Handleiding vindt u meer informatie over de afname bij kinderen jonger dan 6 of ouder dan 12 jaar. 

 

Bestel de COTAPP
Hulp nodig? Neem contact op met onze klantenservice
(020) 520 01 20
info@bua.nl